Loading...
Saturday 17 August 2013

Maklumat Dadah Jenis GANJA

MAKLUMAT ASAS
Nama saintifik tumbuhan ini adalah Cannabis sativa. Kanabis/Ganja merupakan sejenis tumbuhan yang didapati tumbuh meliar di banyak tempat. Ia juga di kenali sebagai marijuana dan dikatakan berasal daripada perkataan Portugis iaitu Mariguango yang bermaksud bahan memabukkan.


JENIS-JENIS
KANABIS HERBA
RESIN GETAH KANABIS(HASHISH, CHARAS)
MINYAK HASHISH

KESAN PENGAMBILAN
Pengambilan bahan ini berupaya mempengaruhi emosi seseorang. Orang yang sedih akan bertambah sedih dan mereka yang gembira akan menyebabkan mania yang tidak terkawal yang akhirnya mendatangkan kemudaratan.

MENGAPA IA BERBAHAYA?
Penyalahgunaan bahan ini yang kronik mengakibatkan kesan buruk jangka panjang seperti sindrom malas (amotivational snydrome). Ia juga mempercepatkan onset penyakit mental seperti penyakit skizofrenia dan dwikutub(bipolar disorder) yang mana prognosisnya lebih buruk jika tidak dirawat lebih awal.

4 comments:

  1. Your blog provided us with valuable information to work with. Each & every tips of your post are awesome. Thanks a lot for sharing. Keep blogging,
    order weed online

    ReplyDelete
  2. This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing websites that understand the value of providing a quality resource for free. It is the old what goes around comes around routine.
    Buy weed online usa

    ReplyDelete
  3. helps the user in improving focus. Medical marijuana helps people in focusing on their job and increases their mental creativity. buy weed online

    ReplyDelete
  4. Find out more information about medical marijuana  Weed Seeds USA

    ReplyDelete

 
TOP