Loading...
Thursday 11 April 2013

APMM rampas dadah RM2j


Masjid Tanah: Dua bungkusan dipercayai dadah dalam bentuk pil, dianggarkan bernilai RM2 juta, dirampas di perairan Selat Melaka, dekat Kuala Linggi, di sini, awal pagi semalam.

Dadah itu dibuang dari bot penyeludup pada jam 6.30 pagi, sebelum ditemui sepasukan anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) yang berpangkalan di Kuala Linggi, dekat sini.
Ketua Penguatkuasaan Maritim DM5 Kuala Linggi, Kapten Abu Bakar Idris, berkata pemeriksaan awal mendapati satu daripada beg itu mengandungi 20 bungkusan plastik berisi pil warna kuning disyaki dadah.

Temui 26 bungkusan 

Katanya, satu lagi beg pula didapati mengandungi 20 bungkusan plastik besar dan enam bungkusan kecil berisi pil berwarna merah jambu disyaki dadah.

“Keseluruhan nilai rampasan pil disyaki dadah ini dianggarkan RM2 juta. Kes ini diklasifikasikan mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya di pejabat APMM DM5 Kuala Linggi, dekat sini, semalam.

Abu Bakar berkata, sebelum rampasan itu dilakukan, sepasukan lima anggota APMM diketuai Leftenan Komander Maritim Muhammad Suhairy Hussain sedang membuat rondaan di kawasan perairan Selat Melaka, tidak jauh dari Kuala Linggi. Katanya, mereka mengesan bot dalam keadaan mencurigakan pada jarak kira-kira tiga batu nautika, sebelum mengarahkannya berhenti.

“Sebaliknya, pemandu bot itu bertindak ganas dengan melanggar bot yang dinaiki pasukan kami. Ini menyebabkan kami terpaksa melepaskan tembakan amaran.
“Bot itu memecut ke arah selatan perairan Melaka sebelum tekong dan awak-awak mencampakkan dua bungkusan hitam ke laut.

“Mereka kemudian terus menghilangkan diri ke negara jiran,” katanya.
sumber

0 comments:

Post a Comment

 
TOP