Loading...
Friday 1 March 2013

JPJ bakal lupus 400 kenderaan


KUALA LUMPUR - Lebih 400 kenderaan terutamanya motosikal yang disita Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) dalam operasi yang dilaksanakan sejak 2011 akan dilupus dan dilelong jika tidak dituntut.

Pengarah JPJ WPKL, Mohd Nadzri Osman berkata, tindakan tersebut bagi mengelakkan kesesakan di pusat pengumpulan.

Justeru menurutnya, pemilik perlu menyelesaikan kompaun dikenakan JPJ dan menuntut kenderaan mereka dengan kadar segera.
“Itu adalah syarat ditetapkan JPJ, di mana hanya pemilik sebenar dibenarkan menuntut kenderaan yang turut tidak melibatkan kes kecurian.

“Pihak JPJ boleh mendapatkan kebenaran mahkamah utk melucutkan hak milik kenderaan yang tidak dituntut dalam tempoh tertentu selepas notis peringatan dihantar dan ia akan dilupus atau dilelong,” katanya dalam satu sidang media, di sini semalam.

Sementara itu, Nadzri berkata, operasi Musim Perayaan Tahun Baru Cina (TBC)  yang dijalankan seluruh negara bermula 3 Februari lalu dan berakhir Ahad ini menggerakkan hampir 100 pegawai dan anggota penguat kuasa JPJ WPKL.

Menurutnya, tindakan penguatkuasaan meliputi pemeriksaan bas di depoh dan terminal termasuk memeriksa status lesen memandu serta urin pemandu pas dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

“JPJ juga melakukan penyamaran sebagai penumpang bagi 14 perjalanan, dalam usaha mengenal pasti pemandu yang melakukan kesalahan ketika memandu.

"Dalam pada itu, sebanyak 103 kes kesalahan bergambar juga direkodkan sepanjang operasi sehingga 14 Februari," katanya.

Terdahulu, JPJ WPKL melaksanakan Operasi Kesalahan Bergambar di jejantas Stesen KTM Taman Wahyu, di sini, bagi mengenal pasti kenderaan awam dan perdagangan yang melakukan kesalahan, seperti menggunakan laluan kecemasan serta kenderaan berat menggunakan lorong kanan.

0 comments:

Post a Comment

 
TOP